Met deze Handleiding SEO help ik je te zorgen dat Google jouw content goed op het internet kan vinden. We delen immers steeds vaker content op het internet. Als we energie steken in een goede tekst, moet die ook gelezen worden. In ieder geval door onze doelgroep, en door die zoveel mogelijk. Anders is het verloren moeite. Om te zorgen dat onze content een groot bereik krijgt is SEO (zoekmachineoptimalisatie) onmisbaar. In deze beknopte Handleiding SEO vertel ik wat je moet weten over SEO om een groter bereik te krijgen.
Door René Bekink
Hoe vindt Google jouw tekst?
De afgelopen jaren hebben Google en andere zoekmachines allerlei geautomatiseerde technieken ontwikkeld om inhoud en kwaliteit van content te beoordelen. Het doel daarvan is eenvoudig: als jij informatie zoekt met een paar trefwoorden in Google, wil Google de meest relevante en beste antwoorden bovenaan de resultatenpagina tonen.
Op het internet is het daarom niet alleen belangrijk dat een webpagina bepaalde informatie overdraagt, maar vooral dat de webpagina ‘SEO-vriendelijk’ is. Hierdoor kan Google deze pagina makkelijk vinden en – als we het goed doen – zo hoog mogelijk bij Google’s zoekresultaten tonen.
Handleiding SEO
Als jouw content aan zoveel mogelijk van de onderstaande eisen voldoet, is de kans het grootst dat deze webpagina hoog in de Google-zoekresultaten komt te staan. Met behulp van deze handleiding SEO zorg je dus dat meer mensen jouw content lezen.
Focus keyfrase
Bepaal de ‘focus keyfrase’ (trefwoordcombinatie) voor je pagina of bericht. Die bestaat uit één tot vier trefwoorden waar men in Google op zal zoeken om dit artikel te vinden. Bijvoorbeeld ‘elektrisch aangedreven bestelauto’, ‘kartonnen verzenddozen’ of ‘accountant met ervaring tuinbouw’.
(Een ‘bericht’ op een website is onderdeel van een weblog, op Provite.nl verdeeld in drie rubrieken: Nieuws, Tips & Blog. Een ‘pagina’ is een vast onderdeel van de website, bijvoorbeeld ‘Home’, ‘Wie we zijn’, ‘Wat we doen’ en ‘Contact’ plus de pagina’s die in het menu daaronder staan. Pagina’s zijn min of meer permanent, berichten actueel.)
Belangrijk: deze focus keyfrase moet binnen de website exclusief zijn, dus slechts één pagina of bericht heeft deze focus keyfrase. Gebruik je dezelfde focus keyfrase voor meer pagina’s of berichten, dan gaat die content met elkaar concurreren.
Titel
De focus keyfrase moet voorkomen in de titel van de pagina of het bericht. Bijvoorbeeld: focus keyfrase ‘b2b telemarketing’ staat in de titel ‘Gespecialiseerd in b2b telemarketing’. (Ik gebruik onze eigen website Provite.nl als voorbeeld.)
De titel krijgt in de website de opmaakcode H1. Opmaakcode H1 mag slechts één keer voorkomen op een pagina.
Eerste alinea
De focus keyfrase moet in de eerste alinea, bij voorkeur ook in de eerste zin, van het artikel voorkomen, bijvoorbeeld ‘handleiding SEO’ in dit artikel. Als de focus keyfrase uit meerdere woorden bestaat hoeven die woorden niet per se achter elkaar of op volgorde te staan, maar wel binnen één zin.
Vet
Het draagt bij aan de SEO als de focus keyfrase één keer vet gedrukt staat, bijvoorbeeld ‘Zoekt u een bureau voor b2b telemarketing?’ Je kunt bijvoorbeeld ook de inleiding van je bericht vet zetten.
Tussenkoppen
De focus keyfrase staat bij voorkeur in de eerste tussenkop van het artikel. Helaas staat dat soms wat gekunsteld, dezelfde trefwoordcombinatie in zowel de titel als de eerste tussenkop van het artikel. Een alternatief kan zijn om de focus keyfrase in een van de volgende tussenkoppen te plaatsen.
Idealiter staat er een tussenkop tussen iedere twee alinea’s, maar dat moet wel functioneel voor de tekst zijn. Zorg er in ieder geval voor dat er niet meer dan 300 woorden tussen twee tussenkoppen staan.
Tussenkoppen krijgen in de opmaak de codering H2, H3 of H4. Als je een assortiment bespreekt, kun je ‘assortiment’ van een kop in H2 zetten. De verschillende onderdelen van het assortiment voorzie je dan telkens van een kop in H3.
Plaats na de kop een extra harde return, zodat er tussen de tussenkop en de daaropvolgende tekst een witregel staat (zoals ik in dit artikel gedaan heb).
Alinea’s
Verdeel de tekst in alinea’s van vier tot tien regels hoog, met telkens een witregel tussen de alinea’s. Maak alinea’s niet langer, dat maakt het lezen moeilijker.
Tekst
Uit SEO-oogpunt is een tekst van 2400 woorden momenteel de ideale lengte om door Google als ‘waardevolle informatie’ herkend te worden. Dat is erg lang, maar geeft in ieder geval aan dat je niet zuinig met woorden hoeft te zijn. Als minimumlengte om door Google nog serieus genomen te worden gaat men uit van 300 woorden.
Zorg dat de focus keyfrase ook in de tekst voorkomt, minimaal twee keer en, afhankelijk van de tekstlengte, minimaal één keer per elke 300 woorden (dus acht keer in een artikel van 2400 woorden). De focus keyfrase moet dan telkens wel in één zin staan, niet opgeknipt over meer zinnen verspreid.
Google geeft voorkeur aan teksten met niet te lange zinnen. Kun je een lange zin in tweeën verdelen, doe dit dan. Google heeft ook iets tegen ‘moeilijke woorden’. Gebruik eenvoudige woorden waar het kan, maar vermijd Jip & Janneke-taal.
Opsomming
Probeer in de tekst minimaal één opsomming op te nemen. Dus niet ‘Wij werken voor industrie, automotive en finance’, maar:
Wij werken voor:
- industrie;
- automotive;
- finance.
Links
Google ziet graag zowel interne als externe links in een tekst. Interne links verwijzen naar andere pagina’s van de eigen website, externe links naar andere websites. Mijn ervaring is dat het er niet veel hoeven te zijn, maar wel van zowel intern als extern minstens één.
Illustraties
Google ziet graag illustraties in een tekst. Bovendien worden illustraties apart getoond als zoekresultaat en helpen daardoor bij de vindbaarheid van de webpagina. Belangrijk is dat de focus keyfrase voorkomt in de alt-tag van de afbeelding. Ik geef een illustratie meestal een titel mee waarin de focus keyfrase voorkomt plus de naam Provite, bijvoorbeeld ‘Een zaal vol mensen bezig met b2b telemarketing – Provite’.
- De ‘alt-tag’ staat hierboven achter ‘Alternatieve tekst’ en verschijnt als de foto niet geladen kan worden. Dit is de belangrijkste tekst van een illustratie voor SEO.
- De tekst in het vak ‘Titel’ wordt gebruikt voor de url waarmee de illustratie wordt opgeslagen.
- ‘Onderschrift’ is de tekst die in de opmaak onder de illustratie staat.
Snippet
In de plugin ‘Yoast’, die vaak in WordPress-websites wordt gebruikt als SEO-hulp, kun je ook aangeven hoe de webpagina getoond wordt bij de zoekresultaten in Google, de zogenaamde ‘snippet. Een snippet ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Belangrijk voor SEO is dat de focus keyfrase in zowel de title tag, de url en de meta description voorkomt. In bovenstaand voorbeeld is de focus keyfrase ‘sales na coronacrisis’ en komt dus in alledrie voor.
De title tag is op onze website standaard de titel van de pagina of het bericht plus ‘Provite’, maar kan desgewenst aangepast worden. De url wordt standaard gegenereerd op basis van de titel van het artikel.
De meta description moet je zelf maken, anders gaat Google zelf iets creëren, meestal op basis van de eerste regels tekst. De meta description moet degene die in Google zoekt aanmoedigen om op deze vermelding door te klikken. Het is dus een wervende samenvatting van het artikel.
Trefwoorden in berichten
In berichten, dus artikelen in een blog, kun je trefwoorden, zogenaamde ‘tags’, toevoegen. Deze trefwoorden zijn woorden die in het artikel voorkomen, waar iemand in Google op zou kunnen zoeken. Dit zijn dus meer woorden dan de focus keyfrase, die het artikel slechts samenvatten.
Is dit alles?
Nee, dit zijn de belangrijkste zaken die helpen een webpagina SEO-vriendelijk te maken. Wat verder helpt:
- links van andere websites naar jouw webpagina;
- het opnemen van diverse media (foto’s, audio- en videobestanden) in een artikel;
- vermelding op sociale media (met likes en commentaren);
- en nog heel veel meer.
Met bovenstaande tips kom je in ieder geval een heel eind om jouw content meer bekendheid te geven in Google. Deze handleiding SEO is een basis. Als je heel veel schrijft voor het internet is het nuttig een boek over SEO te lezen.
Meer lezen
Schrijven voor SEO in 60 minuten, door Rutger Steenbergen, isbn 9789461260758.
René Bekink is business development en sales specialist bij Provite, bureau voor b2b telemarketing sinds 1977.