Acquisitie komt van het Engelse woord to acquire, wat verkrijgen, verwerven betekent. Het begrip wordt op twee manieren gebruikt:
- Verkrijgen van klanten, dus verkoop, sales, klantenwerving;
- Het overnemen van een bedrijf.
Binnen sales gaat het natuurlijk om het verkrijgen van klanten. Dit kun je gerust de kern van ons vak noemen.
Hoe pas je acquisitie toe?
Acquisitie kan op diverse manieren geschieden:
- Telefonische acquisitie, het telefonisch benaderen van klanten, prospects en suspects om hen iets te verkopen. Een voorbeeld is advertentieacquisitie, het telefonisch verkopen van advertenties in kranten en tijdschriften. Tegenwoordig is telefonische verkoop aan restricties gebonden.
- Persoonlijke acquisitie, waarbij een accountmanager of vertegenwoordiger de klant of prospect bezoekt. Daarbij verkoopt de accountmanager in een persoonlijk gesprek zijn/haar product of dienst. Vaak gaat er een telefoongesprek aan vooraf om de afspraak daartoe te maken. Een vervolg op het persoonlijke gesprek is het toezenden van een offerte.
- Internet acquisitie, het verkopen via de website, vaak met inzet van zoekmachinemarketing en sociale media. Dit is een niet-persoonlijke vorm van verkoop. Er vindt immers geen contact van mens tot mens plaats.
Koude en warme acquisitie
Acquisitie wordt ook onderscheiden in koude en warme acquisitie:
- Koude acquisitie is de verkoop aan prospects en suspects, dus aan bedrijven/personen die nog geen klant van het acquirerende bedrijf zijn.
- Warme acquisitie is de verkoop aan (bestaande) klanten van het bedrijf. Deze klanten hebben dus al eens iets gekocht. Bij deze vorm van acquisitie wordt getracht hen nog iets extra te verkopen, bijvoorbeeld klanten die al een printer hebben gekocht en die nu een onderhoudscontract, toner of papier wordt aangeboden.
Meer informatie omtrent acquisitie
10 onmisbare tips voor een succesvol telefonisch acquisitiegesprek
Tips voor succesvolle telefonische acquisitie (deel 2)
8 goede redenen voor het uitbesteden van acquisitie
Koude acquisitie 2.0: innovatieve benaderingen voor b2b-succes
B2B acquisitie: wat is het en hoe kan je dit zo efficiënt mogelijk doen?
Aanverwante trefwoorden
ZOEK OP KENNISBANK-TREFWOORD
DE EERSTE STAP NAAR NEW BUSINESS…
Is een gesprek. Online of op locatie. U vertelt over wat u wilt bereiken, uw doelgroepen, uw prachtige product en / of dienst. Wij leggen er onze meer dan 45 jarige ervaring tegenaan en bespreken een strategie. B2B Telemarketing als onderdeel van leadgeneratie biedt immers ongekende mogelijkheden. Laten we het samen ontdekken!