Als B2B- en telefoonmarketing-specialist zijn wij dagelijks bezig om voor onze klanten en voor onszelf meer verkoop te genereren. Het blijft spannend om nieuwe ontwikkelingen te volgen. Een mooie ontwikkeling is via je website leads genereren. Een korte introductie.

Online leadgeneratie

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig wel een website. Als je die website hebt, ben je als bedrijf vast ook bezig met je vindbaarheid op internet. B2B leadgeneratie is vaak een doelstelling: we hebben de website, nu willen we veel leads via de website. Maar weinig bedrijven zetten hun website echt goed in als leadgeneratiemiddel. Veel bezoekers is leuk, maar hoe deze te converteren naar potentiële klanten?

Profielen maken en doelgroep bepalen

Bij online leadgeneratie wil je dat de bezoeker klant wordt. Je wilt dat je websitebezoeker contact opneemt. Minder dan 3% van het websitebezoek zal dit doen door de moeite te nemen een contactformulier in te vullen. Voor de overige 97% ligt een mooie taak bij de (telefoon)marketeer om al deze leads in kaart te brengen, profielen samen te stellen en doelgroepen te bepalen. Het doel: sales qualified leads af te leveren in de vorm van een kwalitatief contactmoment of afspraak.

Goed bijhouden wie je website bezoekt, is een must in een B2B salesomgeving. Je wilt toch weten wie je bezoekt en waarom. Er zijn allerlei aanbieders en systemen die je jou websitebezoekers kunnen aanleveren. De data die wordt verzameld, moet je wel zelf vertalen naar profielen en doelgroepen. Denk hierbij aan:

  • soort bedrijf;
  • bedrijfsomvang;
  • branche;
  • welke pagina is bezocht (m.a.w. welke informatie op de website was interessant);
  • enz.

Met al deze gegevens kun je een profiel scoren en daarmee bepalen of het interessant is om op te volgen. Je kunt doelgroepen samenstellen en verder uitwerken. Je brengt uiteindelijk je afzetmarkt beter in kaart, je leert je leads beter kennen. Een gemaakt profiel vormt dus de basis voor het aankopen van een kwalitatief onderbouwd adressenbestand van waaruit je meer verkoopmogelijkheden kunt genereren.

Leadmanagement en opvolging!

Je weet je doelgroep, je hebt de profielen, je potentiële afzetmarkt wordt steeds inzichtelijker. Leadmanagement is dan absolute noodzaak. Marketing en sales zullen goed moeten samenwerken en afstemmen wat met de informatie wordt gedaan. De rol van de marketeer wordt steeds belangrijker als het gaat om verzamelen en opvolgen van informatie. Zij kunnen een potentiële klant bewerken, benaderen en warm afleveren bij sales of door leadnurturing blijven volgen tot een lead wel klant wil worden.

Online vs. ‘offline’ leadgeneratie

Het is niet zo, dat de focus alleen op online leadgeneratie moet liggen. Het is slechts een middel, dat naast de meer klassieke werkwijze staat. Het blijft belangrijk om alle mogelijke middelen in te zetten, dus ook koude acquisitie. Online leadgeneratie kan alleen met structuur meer renderen en een goed te benaderen bestand opleveren.

Wilt u meer weten? Bezoek onze website of neem contact met ons op.